Κυριακή 2 Αυγούστου 2015

Μελέτη-Πρόταση της ΕΝΠΕ για μεταφορά αρμοδιοτήτων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις προς τις Περιφέρειες

πηγή: ΕΝ.Π.Ε



«ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ »
ΑΘΗΝΑ 2015


Πάγια θέση της Ένωσης Περιφερειών είναι η κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους στις αιρετές Περιφέρειες. Η κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα- αλλά όχι ικανό- βήμα για την ανασυγκρότηση της διοικητικής δομής του Κράτους, για την αρχιτεκτονική του διοικητικού συστήματος σε νέα βάση λαμβάνοντας υπόψη και το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Η σταδιακή κατάργηση των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων πρέπει να δρομολογηθεί στο πλαίσιο ενός συνολικού σχεδίου μεταρρύθμισης στο διοικητικό σύστημα της χώρας. Κρίσιμες πτυχές του σχεδίου πέραν εκείνων που αναφέρονται στην οργάνωση πραγματικά επιτελικού κράτους είναι:
 •Η μεταβίβαση νέων αρμοδιοτήτων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στις Περιφέρειες.
 •Η ανάθεση στις Περιφέρειες και των κρατικών λειτουργιών που σήμερα ασκούν οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις  με ειδικό πλαίσιο ελέγχου και συντονισμού της άσκησης αυτών των αρμοδιοτήτων από τα αντίστοιχα Υπουργεία.
Η αιρετή Περιφέρεια έχει ορθά, ως κύριο μέλημά της, την περιφερειακή ανάπτυξη. Παράλληλα πρέπει να δομηθεί και ως κέντρο παροχής εκείνων των υπηρεσιών που είτε σχετίζονται με την περιφερειακή ανάπτυξη είτε με υπηρεσίες που το κράτος  αναθέτει στις περιφέρειες να παράσχουν για λογαριασμό του, εφόσον καταργηθεί, όπως επιβάλλεται κατά την άποψή μας, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Στο πλαίσιο των εθνικών δημοσίων πολιτικών που σχεδιάζει και προωθεί το επιτελικό κεντρικό κράτος, εντελώς διαφορετικό από τον σημερινό συγκεντρωτικό καταστροφέα της ανάπτυξης, οι Περιφέρειες έρχονται και σχεδιάζουν και υλοποιούν τις περιφερειακές δημόσιες πολιτικές με κεντρικό άξονα την συνέργειά τους στον στόχο της περιφερειακής ανάπτυξης.
 Με αυτή την έννοια ο «Καλλικράτης» είναι η αφετηρία μίας μεταρρύθμισης που ατύχησε στον «καιρό» του Μνημονίου αλλά έχει δρόμο για νέες μεταρρυθμίσεις που θα ολοκληρώσουν την Περιφέρεια αλλά και τους Δήμους, σε ένα νέο σύστημα πολυεπίπεδης διακυβέρνησης. Ασφαλώς αυτές οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να σχεδιαστούν και να ευδοκιμήσουν ως μέρος ενός εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης της κοινωνίας,  της οικονομίας και του πολιτικού και διοικητικού συστήματος.

Μετά από την πρώτη σοβαρή μεταφορά αρμοδιοτήτων  προς το δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης που έγινε με το Πρόγραμμα Καλλικράτης, θεωρούμε ότι οι αιρετές Περιφέρειες, στα πέντε αυτά χρόνια που μεσολάβησαν, απέδειξαν με τον καλύτερο τρόπο πως μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στα καθήκοντα που τους αναθέτει η Πολιτεία.  Οι αιρετές Περιφέρειες μπορούν να ασκήσουν τις αρμοδιότητες τους με πιο αποδοτικό, πιο οικονομικό και πιο φιλικό προς τον πολίτη τρόπο. Οι αιρετές Περιφέρειες διεκδικούν, υπέρ των πολιτών, την μεταφορά πρόσθετων αρμοδιοτήτων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Τα  οφέλη για τους πολίτες θα είναι πολλαπλά: η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, η αποδοτικότερη οργάνωση της διοίκησης, οι οικονομίες κλίμακας που θα προκύψουν από την ενοποίηση της άσκησης αρμοδιοτήτων, η βέλτιστη κατανομή και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και κυρίως η εγγύτερη προς τον πολίτη παροχή υπηρεσιών.  Τα επιστημονικά κριτήρια με βάση τα οποία μπορεί να γίνει η ανακατανομή των αρμοδιοτήτων είναι επεξεργασμένα και αναλυτικά. Ειδικότερα,
1.      Νοµικά κριτήρια. Aυτά καθορίζονται από το Σύνταγµα και το αυτοδιοικητικό κεκτημένο όπως αυτό διαμορφώνεται από τη νοµοθεσία, τη νοµολογία και από τις διάσπαρτες κανονιστικές διατάξεις. Κεντρική θέση έχει εδώ η ερµηνεία της έννοιας «τοπική υπόθεση» ως γενικού τεκµηρίου αρµοδιότητας υπέρ των ΟΤΑ.


Ήδη από την συνταγµατική αναθεώρηση του 2001 προστέθηκε στο οικείο άρθρο του συντάγµατος η δυνατότητα ανάθεσης µε νόµο στους ΟΤΑ της άσκησης αρµοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του κράτους. Στην προοπτική της ενδυνάµωσης των ρυθµιστικών επιτελικών αρµοδιοτήτων του κράτους η εν λόγω δυνατότητα θα πρέπει να εξετασθεί βάσει λειτουργικής φύσης κριτηρίων.

2.      Λειτουργικά κριτήρια Η ιδιαιτερότητα των κριτηρίων αυτών έγκειται στο ότι δεν επικεντρώνονται στις αρµοδιότητες ως σύνολο ενεργειών που ασκεί αποκλειστικά ένα όργανο αλλά κυρίως στην κατανοµή και εξειδίκευση του έργου που ασκείται από διάφορες 14 διοικητικές µονάδες στο πλαίσιο συντρεχουσών αρµοδιοτήτων. Κλασσικό παράδειγµα είναι οι περιβαλλοντικές πολιτικές. Αυτές πολύ συχνά διαµορφώνονται σε επίπεδο ΕΕ, εξειδικεύονται ως στόχοι και από τις εθνικές κυβερνήσεις, υλοποιούνται κυρίως από την αυτοδιοίκηση και παρακολουθούνται και ελέγχονται από την κεντρική διοίκηση. Ο διαχωρισµός επιτελικών και εκτελεστικών λειτουργιών σχετίζεται λοιπόν µε την έννοια του κύκλου πολιτικής, όπου κάθε δηµόσια πολιτική αποτελείται από διακριτά στάδια.

Ως προς την εξειδίκευση του επιπέδου άσκησης κάθε λειτουργίας κεντρικό ρόλο διαδραµατίζουν:
α. Η αρχή της επικουρικότητας. Εξασφαλίζει ότι οι αποφάσεις λαμβάνονται όσο το δυνατό πλησιέστερα στους πολίτες. Είναι η αρχή δυνάμει της οποίας το Κράτος δεν αναλαμβάνει δράση (εκτός από τους τομείς που εμπίπτουν στην αποκλειστική του αρμοδιότητα), παρά μόνο εφόσον η δράση αυτή είναι πιο αποτελεσματική από την αντίστοιχη δράση σε περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο.  Η Αρχή της επικουρικότητας σημαίνει ότι όλες οι τοπικές υποθέσεις και όχι μόνο ανήκουν κατά τεκμήριο στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και μόνον επικουρικός είναι ο ρόλος του Κράτους.
Από αυτήν απορρέουν επιµέρους λειτουργικής φύσης κριτήρια και εκφάνσεις της, που αφορούν κυρίως το σκέλος της αποτελεσµατικότητας και δευτερευόντως της εγγύτητας.

β. Η αρχή της ενότητας του προγραµµατισµού. Σε περίπτωση που η άσκηση των αρµοδιοτήτων των κατώτερων επιπέδων οδηγεί σε µη ανεκτές κοινωνικές και οικονοµικές ανισότητες τότε το ανώτερο επίπεδο πρέπει να έχει τη δυνατότητα παρέµβασης µε σκοπό την εξισορρόπηση τους. Τα µέσα που συνήθως ενεργοποιούνται είναι η έκδοση νόµων πλαισίων που κατευθύνουν τη διακριτική ευχέρεια των κατώτερων επιπέδων, η εξειδίκευση στόχων και η σύναψη προγραµµατικών συµφωνιών.

γ. Η αρχή της ολοκλήρωσης των διοικητικών ενεργειών και η αποφυγή του κατακερµατισµού τους, µε τον περιορισµό των συναρµοδιοτήτων που επιφέρει συχνά καθυστερήσεις και οδηγεί σε εµπλοκές.

δ. Η αρχή της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου. Η αρχής της συγκέντρωσης αφορά κυρίως στις αρµοδιότητες και λειτουργίες που σχετίζονται µε την άµεση εξυπηρέτηση του πολίτη, πχ. κοινωνικές παροχές, εγκρίσεις, αδειοδοτήσεις. Βάσει της αρχής αυτής όλες οι συναφείς µε την εξυπηρέτηση του πολίτη λειτουργίες και αρµοδιότητες θα πρέπει να συγκεντρώνονται στο εγγύτερο δυνατό επίπεδο, άσχετα µε το ποιος αποφασίζει την παροχή τους. Στις περιπτώσεις αυτές οι ΟΤΑ λειτουργούν και ως αποκεντρωµένες µονάδες της κεντρικής διοίκησης ή/και άλλων υπερκείµενων διοικήσεων. Η αρχή της συγκέντρωσης του διοικητικού έργου συνδέεται άµεσα µε την αρχή της οικονοµίας των επιπέδων της διοίκησης. Όσο λιγότερα τα επίπεδα διοίκησης που εµπλέκονται στη λήψη µιας απόφασης τόσο πιο αποτελεσµατική και αποδοτική είναι η επίλυση του προβλήµατος, ειδικά σε διοικητικά συστήµατα που απουσιάζουν παγιωµένες δοµές, πρακτικές και διαδικασίες οριζόντιου και κάθετου συντονισµού και συνεργασίας µεταξύ των επιπέδων της διοίκησης.

ε. Η αρχή της καταλληλότητας και της επάρκειας των πόρων. Υπό το πρίσµα της αρχής αυτής κάθε επίπεδο διοίκησης θα πρέπει να ασκεί όσες αρµοδιότητες µπορεί να επιτελέσει αποτελεσµατικά, βάσει των πόρων που διαθέτει. στ. Οι αρχές της αποκλειστικότητας και της πληρότητας. Βάσει των αρχών αυτών η κατανοµή των αρµοδιοτήτων στα διάφορα επίπεδα διοίκησης πρέπει να γίνεται µε την µεγαλύτερη δυνατή σαφήνεια ως προς την κατανοµή των ρόλων και ενεργειών. Κάθε αρµοδιότητα αποδίδεται σε συγκεκριµένα όργανα, οι ενέργειες των οποίων θα πρέπει να περιγράφονται αναλυτικά ώστε να αποφεύγονται παρερµηνείες και συγχύσεις ως προς την κατανοµή των λειτουργιών, ιδίως αυτών που σχετίζονται µε τον προγραµµατισµό, την υλοποίηση, την παρακολούθηση και τον έλεγχό τους.
Με βάση τα ανωτέρω, η αναβάθμιση  της αυτοδιοίκησης δευτέρου βαθμού, συνδυαζόμενη με γενναία ανακατανομή υπέρ της αυτοδιοίκησης των αρμοδιοτήτων, θα προσδώσει κύρος και περιεχόμενο στον θεσμό,  θα αναβαθμίσει το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και θα εξασφαλίσει στην πράξη την αρχή της εγγύτητας προς τον πολίτη.
Είναι τέλος προφανές, ότι για την άσκηση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων από τις αιρετές Περιφέρειες, θα πρέπει, κατ΄ εφαρμογή του άρθρου 102 του Συντάγματος, να μεταφερθεί και το αντίστοιχο προσωπικό, οι πόροι και όλες οι υλικοτεχνικές τους υποδομές.

Η πρόταση της Ένωσης Περιφερειών, για ανακατανομή αρμοδιοτήτων προς το δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης έχει λάβει υπόψη τόσο τα λειτουργικά – οργανωτικά, όσο και τα νομικά δεδομένα και τους συνταγματικούς περιορισμούς.
Σύμφωνα με το άρθρο 102 παρ. 1 του Συντάγματος «Υπέρ των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης συντρέχει τεκμήριο αρμοδιότητας για τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων. Νόμος καθορίζει το εύρος και τις κατηγορίες των τοπικών υποθέσεων, καθώς και την κατανομή τους στους επί μέρους βαθμούς. Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του κράτους».
Η συνταγματική καθιέρωση του τεκμηρίου αρμοδιότητας υπέρ των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την διοίκηση των τοπικών υποθέσεων, αποτελεί τη βάση για τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση προς την αιρετή Περιφέρεια. Με βάση αυτή τη συνταγματική πρόβλεψη δίνεται πλέον η  δυνατότητα στον  κοινό νομοθέτη να αναθέτει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης την άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν «αποστολή του κράτους», προκειμένου να αποφευχθούν τα προβλήματα του παρελθόντος  που ανέκυψαν  για ορισμένες αρμοδιότητες της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης,  οι οποίες είχαν κριθεί από το Συμβούλιο Επικρατείας (ΣτΕ) ως «ανήκουσες στο κράτος» (π.χ. παιδείας και δημόσιας εκπαίδευσης, ειδικού πολεοδομικού ενδιαφέροντος, υγείας  και αθλητισμού). 
Εξαιρουμένων των παραπάνω, όλες οι άλλες αρμοδιότητες θα μπορούσαν να ασκηθούν από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των δύο βαθμών.
Με βάση τα δεδομένα αυτά, θεωρούμε ότι μπορούν να μεταφερθούν με ασφάλεια στις αιρετές Περιφέρειες, οι αρμοδιότητες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, προκειμένου να ασκηθούν, με βάση την αρχή της επικουρικότητας, στο εγγύτερο για τον πολίτη επίπεδο. Οι αρμοδιότητες αυτές μπορούν να κωδικοποιηθούν με βάση τα ισχύοντα, ανά τομέα, ως εξής:

Πολιτικής Προστασίας
α. Τμήμα Σχεδιασμού και Πρόληψης,
- η μέριμνα κατάρτισης σχεδίων αντιμετώπισης κινδύνων,
- ο σχεδιασμός της πολιτικής προστασίας με προγράμματα, μέτρα και δράσεις, στο πλαίσιο του ετήσιου εθνικού σχεδιασμού πολιτικής προστασίας.
β. Τμήμα Αντιμετώπισης και Αποκατάστασης,
- αντιμετώπιση των καταστροφών ή καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, για το συντονισμό όλων των υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και του δημόσιου, ιδιωτικού δυναμικού και μέσων, καθώς και την αποκατάσταση των ζημιών

Τμήμα Παλλαϊκής Άμυνας–ΠΣΕΑ
-παρακολούθηση, συμμετοχή, συντονισμό, σχεδιασμό και την ενεργοποίηση της ΠΑΜ − ΠΣΕΑ
 -μέριμνα εναρμόνισης του σχεδιασμού μεταξύ Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθώς και την εποπτεία, ενίσχυση και συνδρομή των Περιφερειών, των ΟΤΑ α΄ βαθμού και των νομικών τους προσώπων, για θέματα πολιτικής άμυνας και τον έλεγχο των ληφθέντων μέτρων προστασίας,

Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού
α) Τμήμα Περιβαλλοντικού και Χωρικού Σχεδιασμού,
το οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για την εξειδίκευση των κατευθυντήριων γραμμών περιβαλλοντικής και χωροταξικής πολιτικής, το συντονισμό των ενεργειών για την παρακολούθηση και προστασία του περιβάλλοντος, τη διαδικασία προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης έργων και δραστηριοτήτων, την έγκριση περιβαλλοντικών όρων έργων και δραστηριοτήτων.
β) Τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Εφαρμογών,
το οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για την εξειδίκευση των γενικών κατευθύνσεων και οδηγιών στα θέματα πολεοδομικού σχεδιασμού οικιστικής πολιτικής και κατοικίας, καθώς και οικονομικού και κτιριοδομικού κανονισμού, το συντονισμό της υλοποίησης των προγραμμάτων εκτέλεσης έργων που προβλέπονται από τα γενικά πολεοδομικά σχέδια (ΓΠΣ) και τις πολεοδομικές μελέτες.
Οι αρμοδιότητες συγκρότησης και λειτουργίας των συλλογικών οργάνων (Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης – ΠΕ.Σ.Π.Α., Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος – Σ.Χ.Ο.Π.Α.Δ., Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων – ΣΥΠΟΘΑ) και των υπηρεσιακών επιτροπών (εκτίμησης και αποκατάστασης περιβαλλοντικής ζημιάς, καθορισμού αιγιαλού και παραλίας, ελέγχου καταλληλότητας αθλητικών εγκαταστάσεων κ.ά.) πρέπει να μεταφερθούν στο σύνολό τους στην Περιφέρεια.

Διεύθυνση Υδάτων
α) Τμήμα Παρακολούθησης και Προστασίας των Υδατικών Πόρων, αρμόδιο ιδίως για τη συγκέντρωση και επεξεργασία των στοιχείων της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των ποιοτικών παραμέτρων και την ποσοτική κατάσταση των προστατευόμενων περιοχών, τη διαχείριση της ποιότητας των υδάτων κολύμβησης, την εφαρμογή μέτρων για τον έλεγχο των σημειακών και διάχυτων εκπομπών ρύπων στα ύδατα, την εφαρμογή Προγραμμάτων Μέτρων Προστασίας από τη ρύπανση καθώς και απορρύπανσης των υδάτων, το σχεδιασμό όλων των αναγκαίων προληπτικών μέτρων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, την κατάρτιση και εφαρμογή των Σχεδίων Διαχείρισης και των Προγραμμάτων Μέτρων, καθώς και τη σύνταξη της ετήσιας έκθεσης εφαρμογής τους, την κατάρτιση χαρτών επικινδυνότητας και χαρτών κινδύνων πλημμύρας, κατάρτιση και εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας. Επίσης, είναι αρμόδιο για τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την πρόληψη της υποβάθμισης των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, την αναβάθμιση και αποκατάσταση των υδατικών συστημάτων, το μετριασμό των επιπτώσεων από πλημμύρες και ξηρασίες, την κατάρτιση μητρώου προστατευόμενων περιοχών και την εφαρμογή όλων των στόχων και προτύπων που προβλέπονται για τις προστατευόμενες περιοχές, για να πραγματοποιείται η ανάλυση των χαρακτηριστικών κάθε υδατικού διαμερίσματος, η επισκόπηση των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στην κατάσταση των υδάτων και η οικονομική ανάλυση της χρήσης των υδάτων.
β) Τμήμα Ανάπτυξης, αρμόδιο ιδίως για την έκδοση αδειών χρήσης υδάτων και εκτέλεσης έργων αξιοποίησής τους, την τήρηση μητρώου έργων αξιοποίησης υδατικού δυναμικού, έργων επεξεργασίας υγρών αποβλήτων και προστασίας υδατικών πόρων, την επιβολή σε υφιστάμενα ή σε νέα έργα και δραστηριότητες που είναι πιθανό να υποβαθμίζονται ύδατα, τους περιορισμούς και τα μέτρα που είναι πρόσφορα για την προστασία τους, καθώς και το συντονισμό όλων των φορέων για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση και την προστασία των υδάτων.

Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου
α) Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης
είναι αρμόδιο ιδίως για την έκδοση απόφασης για την παραχώρηση ερευνητικών γεωτρήσεων του ΙΓΜΕ προς εκμετάλλευση σε δήμους, την παραχώρηση χρήσης χώρων και οικοπεδικών εκτάσεων της χερσαίας Ζώνης Λιμένα για την ανέγερση κτιρίων, σε μεταλλευτικές επιχειρήσεις, καθώς και τον έλεγχο και την εποπτεία προστατευτικών έργων και προσχώσεων σε Ζώνη Αιγιαλού.
β) Τμήμα Φυσικών Πόρων
είναι αρμόδιο ιδίως για τη διαχείριση αξιοποίησης των ορυκτών πόρων σε δημόσιες εκτάσεις και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες αδειοδότησης και παρακολούθησης.
γ) Τμήμα Ελέγχου Υλικών και Ποιότητας Δημοσίων Έργων είναι αρμόδιο ιδίως για την εκτέλεση δειγματοληψιών και δοκιμών στο εργαστήριο και το εργοτάξιο για τον έλεγχο της καταλληλόλητας των εδαφών, των κατασκευαστικών υλικών και υλικών θεμελίωσης των κάθε είδους κατασκευών, την παρακολούθηση και εκτέλεση ποιοτικών ελέγχων στα εκτελούμενα έργα και την αναγνώριση πηγών λήψης αδρανών υλικών.

Διεύθυνση Αγροτικών Υποθέσεων
α) Τμήμα Αναδασμού και εποικισμού,
αρμόδιο ιδίως για το συντονισμό των εργασιών αναδασμού – εποικισμού, τη συμμετοχή σε επιτροπές που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και σε επιτροπές ανάθεσης μελετών στον ιδιωτικό τομέα, την επίβλεψη, έλεγχο και παραλαβή εργασιών που ανατίθενται στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και τη συμμετοχή σε τοπογραφικά συνεργεία για την εκτέλεση εργασιών αναδασμού – εποικισμού.
β) Τμήμα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και Αλιείας
το οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για τη χορήγηση άδειας συλλογής υδρόβιων οργανισμών για ερευνητικούς σκοπούς, την ίδρυση ιχθυόσκαλων και τον καθορισμό της έδρας αυτών, την κατάρτιση προγραμμάτων ιχθυοτροφικής ανάπτυξης των ορεινών ρεόντων υδάτων, για θέματα μίσθωσης υδάτινων εκτάσεων για ίδρυση, επέκταση ή μετεγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής ή ημιεντατικής μορφής, καθώς και για θέματα γεωργικών εκμεταλλεύσεων στο πλαίσιο των σχετικών κανονιστικών ρυθμίσεων.

Τμήμα Υγείας & Πρόνοιας,
-τον έλεγχο κυκλοφορίας φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων και προϊόντων αρμοδιότητας ΕΟΦ, τη συγκρότηση Α΄βάθμιων και Β΄βάθμιων Υγειονομικών Επιτροπών,
-την αξιολόγηση της λειτουργίας των φορέων πρόνοιας της τοπικής της αρμοδιότητας και την υποβολή προτάσεων για την αποδοτικότερη λειτουργία τους.













Παράρτημα

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ / ΤΜΗΜΑ
ΠΡΟ
ΣΩ
ΠΙΚΟ

ΥΛΙΚΑ-ΕΞΟ-ΠΛΙΣΜΟΣ
Πολιτικής Προστασίας


α. Τμήμα Σχεδιασμού και Πρόληψης,
- η μέριμνα κατάρτισης σχεδίων αντιμετώπισης κινδύνων,
- ο σχεδιασμός της πολιτικής προστασίας με προγράμματα, μέτρα και δράσεις, στο πλαίσιο του ετήσιου εθνικού σχεδιασμού πολιτικής προστασίας.
β. Τμήμα Αντιμετώπισης και Αποκατάστασης,
- αντιμετώπιση των καταστροφών ή καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, για το συντονισμό όλων των υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και του δημόσιου, ιδιωτικού δυναμικού και μέσων, καθώς και την αποκατάσταση των ζημιών,


Στην περίπτωση που έχουμε διαπεριφερειακές αρμοδιότητες θα αναλαμβάνει η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας


Όλο






όλο
Όλο






Όλο
Τμήμα Παλλαϊκής Άμυνας–ΠΣΕΑ


-παρακολούθηση, συμμετοχή, συντονισμό, σχεδιασμό και την ενεργοποίηση της ΠΑΜ − ΠΣΕΑ
 -μέριμνα εναρμόνισης του σχεδιασμού μεταξύ Περιφέρειας και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, καθώς και την εποπτεία, ενίσχυση
και συνδρομή των Περιφερειών, των ΟΤΑ α΄ βαθμού και των νομικών τους προσώπων, για θέματα πολιτικής άμυνας και τον έλεγχο των ληφθέντων μέτρων προστασίας,







όλο
Όλο
Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού
Σχεδιασμού Κεντρικής






 Τμήμα Περιβαλλοντικού και Χωρικού Σχεδιασμού,
το οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για την εξειδίκευση των κατευθυντήριων γραμμών περιβαλλοντικής και χωροταξικής πολιτικής, το συντονισμό των ενεργειών για την παρακολούθηση και προστασία του περιβάλλοντος, τη διαδικασία προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης
και αξιολόγησης έργων και δραστηριοτήτων, την έγκριση περιβαλλοντικών όρων έργων και δραστηριοτήτων, καθώς και κάθε άλλη αρμοδιότητα που έχει απονεμηθεί
στην αποκεντρωμένη κρατική διοίκηση .
Τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Εφαρμογών,
το οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για την εξειδίκευση των γενικών κατευθύνσεων και οδηγιών στα θέματα πολεοδομικού σχεδιασμού οικιστικής πολιτικής και κατοικίας, καθώς και οικονομικού και κτιριοδομικού κανονισμού, το συντονισμό της υλοποίησης των προγραμμάτων εκτέλεσης έργων που προβλέπονται από τα γενικά πολεοδομικά σχέδια (ΓΠΣ) και τις πολεοδομικές μελέτες.


Οι αρμοδιότητες συγκρότησης και λειτουργίας των συλλογικών οργάνων (Περιφερειακό Συμβούλιο Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης – ΠΕ.Σ.Π.Α., Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος – Σ.Χ.Ο.Π.Α.Δ., Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων – ΣΥΠΟΘΑ) και των υπηρεσιακών επιτροπών (εκτίμησης και αποκατάστασης περιβαλλοντικής ζημιάς, καθορισμού αιγιαλού και παραλίας, ελέγχου καταλληλότητας αθλητικών εγκαταστάσεων κ.ά.) πρέπει να μεταφερθούν στο σύνολό τους στην Περιφέρεια.
Τέλος, ένα σημαντικό θέμα που αφορά μόνο την Περιφέρεια Αττικής και όχι τις άλλες Περιφέρειες, είναι το ζήτημα των αρμοδιοτήτων για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής (ΡΣΑ). Όπως είναι γνωστό ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας (ΟΡΣΑ) καταργήθηκε και το προσωπικό και οι αρμοδιότητες του μεταφέρθηκαν σε Υπηρεσίες του πρώην ΥΠΕΚΑ, νυν Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΑΠΕΝ). Θεωρούμε ότι οι αρμοδιότητες αυτές πρέπει να μεταφερθούν στην Περιφέρεια Αττικής, ενδεχομένως στο πλαίσιο αυτοτελούς Διεύθυνσης.



όλο
όλο
Διεύθυνση Υδάτων Κεντρικής



Τμήμα Παρακολούθησης και Προστασίας των Υδατικών Πόρων, (οδηγία 2060 Ν.399/2003) αρμόδιο ιδίως για τη συγκέντρωση και επεξεργασία των στοιχείων της ποσότητας και της ποιότητας των υδάτων, την παρακολούθηση και τον έλεγχο των ποιοτικών παραμέτρων και την ποσοτική κατάσταση των προστατευόμενων περιοχών, τη διαχείριση της ποιότητας των υδάτων κολύμβησης, την εφαρμογή μέτρων για τον έλεγχο των σημειακών και διάχυτων εκπομπών ρύπων στα ύδατα, την εφαρμογή Προγραμμάτων Μέτρων Προστασίας από τη ρύπανση καθώς και απορρύπανσης των υδάτων, το σχεδιασμό όλων των αναγκαίων προληπτικών μέτρων για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, την κατάρτιση και εφαρμογή των Σχεδίων Διαχείρισης και των Προγραμμάτων Μέτρων,
καθώς και τη σύνταξη της ετήσιας έκθεσης εφαρμογής τους, την κατάρτιση χαρτών επικινδυνότητας και χαρτών κινδύνων πλημμύρας, κατάρτιση και εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας. Επίσης, είναι αρμόδιο για τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την πρόληψη της υποβάθμισης των επιφανειακών και υπόγειων υδάτων, την αναβάθμιση και αποκατάσταση των
υδατικών συστημάτων, το μετριασμό των επιπτώσεων από πλημμύρες και ξηρασίες, την κατάρτιση μητρώου προστατευόμενων περιοχών και την εφαρμογή όλων των στόχων και προτύπων που προβλέπονται για τις προστατευόμενες περιοχές, για να πραγματοποιείται η ανάλυση των χαρακτηριστικών κάθε υδατικού διαμερίσματος, η επισκόπηση των επιπτώσεων των ανθρώπινων
δραστηριοτήτων στην κατάσταση των υδάτων και η οικονομική ανάλυση της χρήσης των υδάτων.
Τμήμα Ανάπτυξης, αρμόδιο ιδίως για την έκδοση αδειών χρήσης υδάτων και εκτέλεσης έργων αξιοποίησής τους, την τήρηση
μητρώου έργων αξιοποίησης υδατικού δυναμικού, έργων επεξεργασίας υγρών αποβλήτων και προστασίας υδατικών πόρων, την επιβολή σε υφιστάμενα ή σε νέα έργα και δραστηριότητες που είναι πιθανό να υποβαθμίζονται ύδατα, τους περιορισμούς και τα μέτρα που είναι πρόσφορα για την προστασία τους, καθώς και το συντονισμό όλων των φορέων για θέματα που σχετίζονται με
τη χρήση και την προστασία των υδάτων.
Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης και Επικοινωνίας, τ μέριμνα ουσιαστικής συμμετοχής του κοινού στις διαδικασίες προστασίας και διαχείρισης των υδάτων και ιδίως στη διαδικασία εκπόνησης, ενημέρωσης και αναθεώρησης των Σχεδίων Διαχείρισης υδατικών πόρων και των Σχεδίων Διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας, καθώς και τη διοικητική υποστήριξη όλων των Υπηρεσιών της Διεύθυνσης.




όλο
όλο
Διεύθυνση Τεχνικού Ελέγχου












Τμήμα Τεχνικής Υποστήριξης είναι αρμόδιο ιδίως για την έκδοση απόφασης για την παραχώρηση ερευνητικών γεωτρήσεων του ΙΓΜΕ προς εκμετάλλευση σε δήμους, την παραχώρηση χρήσης χώρων και οικοπεδικών εκτάσεων της χερσαίας Ζώνης Λιμένα για
την ανέγερση κτιρίων, σε μεταλλευτικές επιχειρήσεις, καθώς και τον έλεγχο και την εποπτεία προστατευτικών έργων και προσχώσεων σε Ζώνη Αιγιαλού. Επίσης, είναι αρμόδιο να παρέχει την απαραίτητη τεχνική υποστήριξη
στη Διεύθυνση Εθνικών Κληροδοτημάτων για θέματα αρμοδιότητάς της.

Τμήμα Φυσικών Πόρων
είναι αρμόδιο ιδίως για τη διαχείριση αξιοποίησης των ορυκτών πόρων σε δημόσιες εκτάσεις και των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες αδειοδότησης και παρακολούθησης.






Τμήμα Ελέγχου Υλικών και Ποιότητας Δημοσίων
Έργων είναι αρμόδιο ιδίως για την εκτέλεση δειγματοληψιών και δοκιμών στο εργαστήριο και το εργοτάξιο για τον έλεγχο της καταλληλόλητας των εδαφών, των κατασκευαστικών υλικών και υλικών θεμελίωσης των κάθε είδους κατασκευών, την παρακολούθηση και εκτέλεση ποιοτικών ελέγχων στα εκτελούμενα έργα και την αναγνώριση πηγών λήψης αδρανών υλικών.
Στο Τμήμα αυτό υπάγεται

Όλο του τμήματος
















Όλο του τμήματος









όλο
Διεύθυνση Αγροτικών Υποθέσεων

Τμήμα Αναδασμού και εποικισμού,
αρμόδιο ιδίως για το συντονισμό των εργασιών αναδασμού – εποικισμού, τη συμμετοχή σε επιτροπές που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και σε επιτροπές ανάθεσης μελετών στον ιδιωτικό τομέα, την επίβλεψη, έλεγχο και παραλαβή εργασιών που ανατίθενται στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και τη συμμετοχή σε τοπογραφικά συνεργεία για την εκτέλεση εργασιών αναδασμού – εποικισμού.






Τμήμα Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων και Αλιείας, το
οποίο είναι αρμόδιο ιδίως για τη χορήγηση άδειας συλλογής υδρόβιων οργανισμών για ερευνητικούς σκοπούς, την ίδρυση ιχθυοσκάλων και τον καθορισμό της έδρας αυτών, την κατάρτιση προγραμμάτων ιχθυοτροφικής ανάπτυξης των ορεινών ρεόντων υδάτων, για θέματα μίσθωσης υδάτινων εκτάσεων για ίδρυση, επέκταση ή
μετεγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής ή ημιεντατικής μορφής, καθώς και για θέματα γεωργικών εκμεταλλεύσεων στο πλαίσιο των σχετικών κανονιστικών ρυθμίσεων.


Όλο στη Δ/νση Πολιτικής Γης










όλο
όλο







Δεν υπάρχουν σχόλια: